Om 12.00 uur start de ZOMERVAKANTIE!
We wensen jullie een hele fijne vakantie toe en zien jullie graag weer terug op maandag 5 september!
Nieuws & agenda
Om 12.00 uur start de ZOMERVAKANTIE!
We wensen jullie een hele fijne vakantie toe en zien jullie graag weer terug op maandag 5 september!
Samen Spelen is het afgelopen jaar gegroeid en biedt inmiddels aan zowel de oost- als westkant van Maastricht opvang aan binnen verschillende kindcentra. Na al bijna een jaar verder gebouwd te hebben aan onze organisatie, vonden wij het tijd voor een nieuw logo én een nieuwe website: www.samenspelen.net.
We vinden het hartstikke leuk en zijn trots dit nieuws ook met jou te kunnen delen!
Op maandag 21 maart organiseert het CJG043 in samenwerking met Mondriaan Preventie een gratis webinar over faalangst bij kinderen en pubers. Tijdens dit webinar op maandag 21 maart van 19.30 tot 21.00 uur krijg je inzicht in waar faalangst vandaan komt en hoe faalangstige kinderen denken. Ook leer je hoe je faalangst kunt herkennen en je krijgt tips voor hoe je faalangst kunt voorkomen. Aan het einde van het webinar is er gelegenheid tot het stellen van vragen.
Klik hier voor meer informatie: Webinar 'Faalangst bij Kinderen & Pubers' - CJG043
Of meld je direct aan door een mail te sturen naar info@cjg043.nl o.v.v. Aanmelding Webinar Faalangst
Vandaag, vrijdag 25-2-2022, is het prinsenpaar van bs. Sint Oda uitgeroepen. Onder veel enthousiasme van ouders en kinderen zijn prins Kyerno I en prinses Elena uit groep 8 uitgeroepen als ons prinsenpaar.
Zij zullen ons vandaag voorgaan in de 'rijaloet'.
We maken er een feestelijke dag van!
Ook zijn er twee heren van de Tempeleers op bezoek geweest. Zij hebben de groepen 7 en 8 korte uitleg gegeven over de Mestreechse Vastelaovend.
FIJNE VASTELAOVEND ALLEMAOL!
Binnenkort gaan de taalklassen voor kinderen van anderstalige nieuwkomers in Maastricht van start. Op twee centrale plekken aan weerszijden van de Maas zijn deze kinderen van harte welkom, namelijk bij Kindcentrum Oda en op MBS De Poort, scholen van Stichting kom Leren en MosaLira. In een goede, constructieve samenwerking tot stand gebracht en met ondersteuning van Maja Zuiderveld van Bureau d’r bij. Meer informatie lees je in bijgevoegde flyer.
Gratis Webinar 'Ik zorg goed voor mezelf' over Bewust Moederschap
Voor Moeders met Kinderen van 0 – 10 jaar
Op maandag 21 februari organiseert het CJG043 de gratis webinar ‘Ik zorg goed voor mezelf’ over Bewust Moederschap. Deze interactieve online lezing begint om 20.00 uur en wordt verzorgd door mindfulness coach Delina Overdijk. Leg jij de lat hoog voor jezelf in het moederschap? Heb je soms het gevoel dat het allemaal wat veel is en dat het haast onmogelijk is om alle ballen in de lucht te houden? Dan is dit webinar zeker interessant voor jou!
Klik hier voor meer informatie: 'Ik ben goed voor mezelf' Webinar over Bewust Moederschap - CJG043
Of meld je direct aan door een mail te sturen naar info@cjg043.nl o.v.v. Aanmelding Webinar
Het Nationaal Schoolontbijt is een landelijk ontbijtevenement met als missie een gezond ontbijt, elke dag en voor ieder kind. In de ontbijtweek schuiven basisscholen, kinderopvanglocaties en brugklassen in heel Nederland aan tafel voor een gezond ontbijt en een leuke les over de beste start van de dag. Zo leren kinderen op een feestelijke manier hoe belangrijk een goed ontbijt is en wat je ’s ochtends het beste kunt eten.
Afgelopen donderdag 4 november 2021, heeft basisschool Sint Oda deelgenomen aan het Nationaal schoolontbijt. Deze ochtend hebben alle leerlingen op school genoten van een heerlijk, gezond ontbijt.
In de Deze week heeft u al kunnen lezen dat we vorige week de Kinderboekenweek 2021 met mooie
eindactiviteiten hebben afgesloten. Maar wist u dat we de Kinderboekenweek op donderdag 7
oktober ook feestelijk zijn begonnen?
Vanwege het regenachtige weer hebben we in plaats van woensdag 6 oktober, donderdag 7 oktober
de Kinderboekenweek buiten op de speelplaats met de hele school geopend. Er was namelijk een
Boekenbus gestrand met pech. In de band van de bus zat een grote spijker. Mensen uit verschillende
beroepen boden de buschauffeur hun hulp aan, maar niemand kon de chauffeur in eerste instantie
helpen. Uiteindelijk is het toch de werkvrouw, samen met de chauffeur en kinderen gelukt om de
band van de bus te vervangen. Zo kon de bus weer op pad en werden boeken geruild. Daarna
hebben we nog even gezongen en gedanst op het liedje: worden wat je wil van Kinderen voor
Kinderen.
Op donderdag 14 oktober hebben de kinderen in de groepen 5 t/m 8 wederom meegedaan aan de
voorleeswedstrijd. Uit elke groep was al eerder een voorlezer geselecteerd door de groep zelf. Deze
voorlezer mocht de groep op donderdag vertegenwoordigen in de wedstrijd. Tijdens de wedstrijd
gingen de voorlezers 5 minuten voorlezen in de andere groepen (speeddaten). De rest van de
kinderen in de groepen 5 t/m 8 mochten jureren en de beste voorlezer kiezen. Dit jaar was de
winnaar Aruni uit groep 8. Ze had een stukje voorgelezen uit Mathilde dat erg in de smaak viel bij
het publiek. Gefeliciteerd Aruni en veel leesplezier van je boekenbon!!! Ook de andere voorlezers
hadden het erg goed gedaan en ontvingen een mooie troostprijs.
De papa van twee leerlingen uit de onderbouw is vrijdag 15 oktober de groepen 1 t/m 4 iets meer
komen vertellen over het beroep arts en heeft hier vervolgens ook over voorgelezen. Op de foto’s
kunt u zien hoe aandachtig de kinderen zaten te luisteren. Wie weet heeft dit wel de interesse
gewekt voor meer toekomstige artsen!?
De rest van de week hebben leerkrachten in de verschillende groepen uiteraard ook nog aandacht
besteed aan de Kinderboekenweek, door voor te lezen of boekpromotie. De werkgroep had in elk
geval een mooie tafel met boeken en activiteiten voor de verschillende bouwen klaargezet.
Niet buitensluiten maar samenwerken
MAASTRICHT – De week tegen het pesten was van maandag 27 september tot en met 1 oktober.
De leerlingen van groep 6 van basisschool St. Oda kregen les over het thema van de week:
buitensluiten.
Tekst: Rianne Siebenga / Foto’s: Paul van der Veer
Jaylinn (9): ‘Buitensluiten betekent dat iemand niet mee mag spelen met andere kinderen. De
kinderen vinden iets aan jou of wat jij doet niet leuk.’
De stekels van de egel
Diego (10): ‘We hebben een filmpje gekeken over een egel op een school met andere dieren. De
dieren willen niet met de egel spelen. Hij maakt alles kapot met zijn stekels. Hij prikt een voetbal
lek. Niemand durft naast hem te zitten, omdat zijn stekels altijd prikken.’ Isa (9): ‘De klasgenoten
van de egel verzinnen een oplossing. Ze doen piepschuimpjes om zijn stekels.’ Jaylinn: ‘Het is een
goede oplossing. De egel kan nu meedoen.’
Geen vrienden
Andreas (9): ‘De egel voelde zich niet goed. Hij voelde zich alleen.’ Nona (9): ‘Hij had geen
vrienden.’ Sommige kinderen in de klas hebben wel eens meegemaakt dat ze niet mee mochten
spelen. De een werd daar boos van. De ander voelde zich alleen. Juf Angelique: ‘De egel werd
buitengesloten. Buitensluiten hoort niet bij een fijne groep.’
Een fijne groep
Dahlila (10): ‘In een fijne groep helpen we elkaar. We hebben hart voor elkaar. Dat betekent dat
we op elkaar letten.’ Andreas: ‘We houden ons aan de regels over hoe we een fijne groep maken.’
Jaylinn: ‘We hoeven niet altijd met iedereen te spelen. We kunnen afspreken met wie we spelen. We
laten iemand wel meespelen als ze alleen is.’
Goed samenwerken
Leerlingen kunnen goed samenwerken in een fijne groep. Groep 6 heeft een lijst gemaakt met wat
goed samenwerken betekent. Amin (10): ‘Het betekend dat iedereen mag meedoen. Iedereen heeft
een taak.’ Diego: ‘We werken aan hetzelfde doel en we luisteren naar elkaar.’
Een piramide bouwen.
De leerlingen oefenen met samenwerken. Isa: ‘We moeten bekertjes op elkaar stapelen in een
piramide vorm. We mogen niet met onze handen stapelen.’ Jaylinn: ‘We hebben een elastiek met 5
touwtjes eraan.’ ‘We moeten allemaal tegelijk aan de touwtjes trekken. Het elastiek wordt
uitgespreid. We moeten met z’n allen het elastiek om de beker doen. We laten de touwtjes los. Het
elastiek zit nu strak om de beker. We kunnen nu de beker optillen en verplaatsen’, legt Amin uit.
Iedereen trekt mee
Diego: ‘We doen allemaal mee want iedereen moet aan een touwtje trekken. Het elastiek gaat niet
goed open als iemand niet trekt.’ Jaylinn: ‘We roepen in onze groep allemaal tegelijkertijd wat we
moeten doen. Dat gaat goed.’ Isa: ‘2 Kinderen in onze groep zeggen wat we moeten doen. Ze
hebben de andere 2 kinderen gevraagd of ze dat goed vinden. Die kinderen hebben ja gezegd. We
hebben een mooie piramide gebouwd.’
Geef hieronder per categorie uw keuze op. De Noodzakelijke cookies zijn nodig voor het goed functioneren van deze website en worden altijd geplaatst. Lees meer...